Dagens ord

Dagens ord är en finlandism som gett oss huvudbry sedan vi kom till Helsingfors, och som jag äntligen lyckats klura ut.
Skvär.

Det började med att vi åkte förbi busshållplatsen Joukolaskvären, som ligger på vägen mellan stan och Forsby. Vad en skvär är visste ingen av oss, men roligt lät det i alla fall. Därefter har vi sett fler skvärer, som Fölskvären. Och börjat undra mer och mer vad en skvär egentligen är.

Joukolaskvären heter på finska Joukolan puisto. När jag slog upp puisto visade det sig betyda park. En första ledtråd. En andra ledtråd fick vi när vår norska klasskamrat Sunniva insåg ljudlikheten mellan skvär och square. Fyrkant, alltså.

Nu har jag slagit upp ordet i SAOB och Finlandssvensk ordbok och fått ett tillfredsställande svar:

skvär
öppen plats, liten stadspark
Riddarhusskvären


Jag tycker att det är ganska roligt med just finlandismer som har engelskt ursprung.

Kommentarer

Johan Lind sa…
Frågan är huruvida detta uttryck kommer direkt från engelskan eller ryskans skver (direkt lånat från engelskan). Ryssland har mycket att tacka Peter den Store för. Bland annat handels- och militärt utbyte med England.
Agnes sa…
Skver på ryska betyder torg, om jag minns rätt, precis som på engelska. Intressant betydelseglidning om det betyder park på finlandssvenska! :)

Jag var för övrigt på Åland i helgen, kändes oerhört märkligt att prata svenska och betala med euro i affären. Saker som inte hör ihop liksom.
Anneli sa…
Finlandssvensk ordbok lämnade både ryska och engelska som källor. Många finlandismer har ju kommit från ryskan via finskan, men också från engelskan via finskan. Det lustiga är att skvär inte finns på finska, park heter puisto, och torg heter tori.

Åland är ett märkligt ställe! :)
Hvad är en sqvär? länkar hit.

Tack för ett trefligt ord!

Och ha det godt under Pingsthelgen!
"Intressant betydelseglidning om det betyder park på finlandssvenska!"

Har kanske att göra med Paris sqvärer (eller skoarer).

Notera,jag utgår från att Djurgården intet är en sqvär : den bör vara ungefär storleken af ett qvarter.

Populära inlägg i den här bloggen

Man måste ju få prata om sex som är problematiskt?

Sextips för jämställda heteromän

Gästblogg: Hur man fördelar talutrymme kollaborativt, eller Hur man pratar som en tjej och gillar det